Vandaag een lesidee met een digitaal prentenboek om op een geïntegreerde manier met ICT aan de slag te gaan. Dit lesidee is prima in te zetten in de hogere groepen van de basisschool en in de lagere groepen van het voortgezet onderwijs. De leerlingen gaan aan de slag in groepen met eigen illustraties en Powerpoint.

Het maken van een levend prentenboek kan op basis van een eigen verhaal of een bestaand verhaal, of een combinatie van beide. Door een bestaand verhaal als uitgangspunt te nemen vergroot je tevens het leesplezier! (Net als met een hippe boekenlegger, trouwens!)

Het les idee in het kort

In het kort bestaat het lesidee uit de volgende onderdelen:

  • Het schrijven van een verhaal.
  • Het tekenen van de verschillende pagina’s.
  • Het tekenen van losse elementen (achtergrond + elementen).
  • Het samenvoegen van deze elementen in Powerpoint.
  • Het inspreken van het levend prentenboek.

Het begin van het prentenboek

De basis van deze lessenserie is een goed verhaal. Als je in het basisonderwijs met dit lesidee aan de slag gaat kun je eenvoudig de verschillende activiteiten wegzetten in je planning. Als je in het voortgezet onderwijs hiermee werkt, kun je samen als collega’s Nederlands & Beeldende Vorming hier iets bijzonders van maken.

Het begint als een individuele schrijfopdracht waarbij je aan verschillende zaken kunt denken:

  • Een eigen verzonnen sprookje.
  • Een op waarheid gebaseerd historisch verhaal.
  • Een spannend verhaal / Een grappig verhaal.

Gebruik woordmatten om je leerlingen uit te dagen hun woordenschat te vergroten terwijl ze hun verhaal uitwerken. En laat ze de verhalenberg gebruiken om een goede structuur aan hun verhaal toe te voegen. Zodra de leerlingen een verhaal hebben geschreven kiezen ze in groepjes van vier een verhaal uit.

Het prentenboek illustreren

Het verhaal dat ze hebben uitgekozen moet vervolgens in een aantal scenes opgedeeld worden. Hoe meer tijd je voor dit project uittrekt, hoe meer scenes ze kunnen uittekenen. Hoe jonger de leerlingen, hoe minder scenes je moet uitkiezen. Het schrijven van een interessant en goed verhaal is een lastige klus en daarom is het belangrijk om de succeservaring hoog te houden voor de jongeren leerlingen.

Elke scene krijgt een volledige achtergrond getekend op A4.

Vervolgens moeten alle hoofdpersonen, objecten en “special effects” getekend gaan worden. Dit gaat op aparte A4-bladen.

Als alles klaar is moeten deze illustraties gedigitaliseerd worden. De meeste scholen beschikken tegenwoordig over grote kopieermachines met ingebouwde scanfunctie. Vraag anders de hulp van de ICT-docent om hierbij te helpen.

Zodra alles gedigitaliseerd is kan er met Powerpoint gewerkt gaan worden.

Het prentenboek in elkaar zetten

De reden dat ik kies voor Powerpoint is dat haast elke school dit wel heeft draaien binnen het netwerk. Als je andere software hebt waar dit mee kan kun je dit ook gebruiken. Het voordeel van Powerpoint is dat de meeste leerlingen (en leerkrachten) hier mee om kunnen gaan.

Alle achtergronden & losse elementen moeten in het Powerpoint bestand toegevoegd worden. De animaties moeten gemaakt worden en de teksten moeten ingesproken worden. Dit geeft een enorme creatieve vrijheid aan de leerlingen om dat op een zo leuk mogelijke manier te doen.

Indien je school over Macs beschikt (of iPads) raad ik je van harte aan om dit laatste gedeelte met Keynote te doen in plaats van Powerpoint. De animatiemogelijkheden in Keynote zijn veel uitgebreider en eenvoudiger te bedienen dan Powerpoint op de Mac.

Zodra de prentenboeken klaar zijn kunnen ze gepubliceerd worden als filmpje. Een filmvoorstelling in de klas is de ideale manier om dit af te sluiten. Of, laat de prentenboeken op laptops in de hal klaar staan tijdens je rapport gesprekken, dan hebben je ouders ook wat leuks te doen. Heel veel plezier ermee!

Een levend prentenboek maken