Peer-Assessment in een les? Dat is vandaag de volgende stap waar we naar kijken. Je hebt je lesdoel klaarstaan, je leerlingen weten wat er gedaan moet worden en de les is in volle gang. Je bent toegekomen aan het laatste gedeelte en dat bestaat vandaag uit individuele verwerking.
En jawel. Natuurlijk is daar de eerste leerling al die klaar is. Je kijkt even vlug naar het werk en ook dat nog, het ziet er allemaal best OK uit. Je hebt drie nakijkbakken staan (uiteraard) maar dan nog zie je dat deze leerling in staat is om binnen 5 seconden een beslissing te nemen. Als je niet oplet dan ligt dat schrift binnen een paar tellen dus in één van de inleverbakken … en dan?
Twee Sterren & een Wens
Iets wat in het Nederlands onderwijs nog niet heel veel voorkomt op leerlingniveau is “peer-assessment”. Vrij vertaald betekent dit zoiets als “beoordeling door een gelijke”. Denk bijvoorbeeld aan een 360 graden assessment zoals die in de feedback op leraren of schoolleiders wel gebruikt wordt. Met deze werkvorm kun je deze sterke vorm van beoordeling spelenderwijs introduceren in de klas.
Als je net met deze werkvorm begint, is het handig om kritisch te kijken naar wie je aan elkaar koppelt. Voor leerlingen is het nog moeilijk om de scheiding te maken tussen vriendschap en klasgenoot zijn. Bespreek dit ook van tevoren met de klas. Je bent dan klaar om deze werkvorm eens uit te proberen.
Stappenplan
- Het lesdoel staat centraal in deze opdracht.
- Ruil met een klasgenoot van werk.
- Zet twee keer een ster naast het gemaakte werk waar het lesdoel duidelijk gehaald is.
- Zet onderaan het werk een zin die begint met “Ik wens de volgende keer dat…” en schrijf hier verbeterpunten.
Pedagogische richtlijn is dat fouten maken juist goed is. Fouten maken = Proberen. En alleen door iets te proberen kun je het leren. Daar schrijf ik in een ander bericht meer over.
Download
-
Twee Sterren en een Wens Uitlegblad A4
Een manier om differentiatie toe te passen in het beoordelen van een les – welke dingen gingen goed en wat pakken we daarna op?