Communiceren met ouders kan voor veel leerkrachten best spannend zijn. Heb je net de klas onder de knie, krijg je vervolgens je eerste klacht binnen. Op het schoolplein of via de e-mail. Nou ja, maar even niets mee doen, druk genoeg met nakijken. Voor je het weet zijn er drie dagen voorbij en begint deze ouder zich weer te roeren. Had je nu maar…

Communicatie is altijd in beweging

Of wat te denken van de nieuwe Ib’er, de startende directeur? Communiceren is een vak apart en we hebben het allemaal moeten leren. En het mooie aan communicatie is dat je nooit uitgeleerd bent. Dat de samenwerking tussen school en ouders een belangrijk onderdeel van ons werk is weten we allemaal. Onderzoek laat herhaaldelijk zien dat er een sterk verband is tussen deze relatie en leerlingprestaties, wat nogmaals aangeeft hoe enorm belangrijk het is om hier veel in te investeren (Grace & Gerdes, 2019; Hughes & Kwok, 2007; Lasater, 2016; Zulauf-McCurdy & Zinsser, 2021).

Er zijn zoveel verschillende mensen met zoveel verschillende behoeften dat je nooit een passende oplossing kunt bieden die altijd werkt bij alle ouders. Communicatie is daarom altijd maatwerk. Toch zijn er wel een aantal aandachtspunten voor effectieve communicatie.

Aandachtspunten voor effectieve communicatie met ouders

  • Hou het doel voor ogen: je hebt een gesprek om iets te bereiken, niet om te verwijten.
  • Laat de ouders zich welkom voelen. Het kan voor sommige ouders enorm spannend zijn om op school te moeten komen.
  • Let op het gezamenlijk belang: het welzijn van het kind.
  • Ouders zijn de expert: ze kennen het kind immers al het hele leven.
  • Zoals al eerder beschreven: gevoel komt van rechts, dus dat gaat voor. Benoem de gevoelens. Ook als het negatieve emoties zijn. De lucht moet geklaard worden.
  • Gedrag verandert per situatie. Een kind is daarom thuis heel anders dan op school. Benoem dit, je bent op je werk ook anders dan thuis op de bank.
  • Zoek samen naar oplossingen. Bespreek wat haalbaar is en wat niet.
  • Wees jezelf (tips voor authenticiteit in de school vind je hier).
  • Begin en eindig altijd positief (denk aan de hamburger!).
  • Let op Tijd & Plaats. Begin op tijd en voer het gesprek op een prettige plaats.
  • Let op de non-verbale communicatie van ouders en jezelf.
  • Zit je als schoolleider bij het gesprek? Zorg dat je geen onzichtbaar figuur bent voor ouders.
  • Bij zwaardere gesprekken is het belangrijk om tijd te gunnen. Het nemen van moeilijke beslissingen kost tijd. Voer deze gesprekken ook niet alleen, maar minimaal met z’n tweeën.
  • Als het gaat om een leerling die meer ondersteuning nodig heeft dan de school kan bieden, dan is het zeker belangrijk tijd en ruimte te bieden. Het verwerken dat “het droombeeld” niet de werkelijkheid is, heeft tijd nodig.
  • Weet wat je wilt bereiken voor je het gesprek begint, breng het kind in beeld door bijvoorbeeld het leerlingpaspoort te gebruiken.

Een hele waslijst. Ik hoop dat het je helpt om constructief en positief met de ouders van je school in gesprek te gaan en in gesprek te blijven. Heel veel succes!

Communiceren met ouders

Bronvermelding

Grace, M., & Gerdes, A. C. (2019). Parent-Teacher Relationships and Parental Involvement in Education in Latino Families. Contemporary School Psychology, 23(4), 444–454. https://doi.org/10.1007/s40688-018-00218-9
Hughes, J., & Kwok, O. (2007). Influence of student-teacher and parent-teacher relationships on lower achieving readers’ engagement and achievement in the primary grades. Journal of Educational Psychology, 99(1), 39–51. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.1.39
Lasater, K. (2016). Parent-teacher conflict related to student abilities: The impact on students and the family-school partnership. School Community Journal, 26(2), 237–262.
Zulauf-McCurdy, C. A., & Zinsser, K. M. (2021). How teachers’ perceptions of the parentteacher relationship affect children’s risk for early childhood expulsion. Psychology in the Schools, 58(1), 69–88. https://doi.org/10.1002/pits.22440