Als leerlingen een boek uit hebben, wat doe je dan? Vandaag wil ik twee mogelijkheden wat verder bekijken: het boekverslag en een uitgebreidere boekverwerking. Samen zorgen ze voor de nodige variatie en differentiatie. Een mooie manier om aan boekpromotie te doen in je klas!
Het boekverslag
-
Boekverslag PO A4
Een boekverslag dat ingezet kan worden in het primair onderwijs zodra een leerling een boek heeft uitgelezen.
Inmiddels is dit een bekend begrip op de meeste basisscholen. Zodra een leerling een zelfgekozen boek uit heeft gelezen maken ze er een boekverslag over. Het boekverslag dat je hier kan downloaden helpt je leerlingen op weg door een aantal gerichte vragen te stellen. Vooral de “vijf sterren” rating die ze kunnen geven biedt mogelijkheden voor verdere verwerking.
Hieronder een aantal tips wat leerlingen met het boekverslag kunnen doen nadat ze het af hebben:
- Bundel alle boekverslagen en laat je leerlingen de bundel eerst lezen voordat ze een nieuw boek uitkiezen.
- Maak een verzamel wand waarop je de 10 leukste boekverslagen vertoont. Dit rouleert eens per maand.
- Laat een paar leerlingen een “Top 10 van de klas” maken op basis van de sterrenratings die je leerlingen geven. Deze Top 10 hangt op de boekenkast of bij de schoolbibliotheek.
- Biedt tijdens een pauzemoment eens per week een alternatief voor het voorlezen: een leerling mag vertellen over zijn of haar favoriete boek aan de hand van het boekverslag.
Boekverwerking puzzelblad
-
Boekverwerking A4
Een alternatieve manier om een boekverslag te maken zodra een leerling een boek heeft uitgelezen.
Een boekverslag naar aanleiding van een gelezen boek is leuk, maar het gaat op den duur wat vervelen. Dan is het fijn om ook een andere vorm van verwerking achter de hand te hebben als ze een boek uit hebben.
Met dit blad gaan je leerlingen op een gedifferentieerde manier aan de slag met leesboeken. Zo is er de mogelijkheid om een gedicht te schrijven, iets te knutselen of een tekening te maken. De leerlingen hebben een ruime keuze, maar kiezen drie activiteiten uit. Er zit dus ook gelijk een stukje eigenaarschap in, want ze hebben een keus.
Tot slot
Allebei deze werkbladen hebben uiteindelijk tot doel dat leerlingen plezier beleven in het lezen van boeken. Het heeft uiteraard ook een corrigerende werking. Leerlingen die een boek “uit” hebben zonder het gelezen te hebben kunnen de leestijd niet meer gebruiken om continu van boek te wisselen.
Een boekverslag is geen straf
Let er wel op dat je deze werkvormen niet inzet als een vorm van “straf”. Als een leerling echt een boek heeft dat niet aanspreekt, waarom zou je ze dan dwingen tot doorlezen? Dat zou je zelf ook nooit doen. Voer dan gewoon een kort gesprekje, laat de leerling nu een bewuste keuze maken en dan gewoon proberen om wel een boek helemaal uit te lezen. Leren ze meteen om na te denken voordat ze een keuze maken (impulscontrole blijft lastig voor velen van ons).